UB 921 ČESKÉ BUDĚJOVICE - DAČICE - JEMNICE - MORAVSKÉ BUDĚJOVICE - BRNO

Jižní Čechy, Vysočinu, Jižní Moravu a Brno spojovala přímá autobusová linka téměř 50. let. Protínala místa, která mohou ledacos povyprávět. Málem zanikla. Rozhodli jsme se udělat maximum pro její znovuobnovení a udržení v provozu.  

Jízdní řád platný od 11. 6 .2023


Odjezdová nástupiště od 3.3. 2022

České Budějovice, aut. nádr. - nástupiště 9

Dačice, sídliště - zastávka bus - odkaz na mapu

Dačice, aut. nádr. - stanoviště č. 9 odjíždí autobusy ve směru na Brno a ze stanoviště č. 11 odjíždí autobusy ve směru na České Budějovice
Jemnice, autobusové nádraží - 7  odkaz na mapu
Moravské Budějovice, 1. máje - zastávka bus - odkaz na mapu 
Jaroměřice nad Rokytnou, autobusové nádraží - 5 - odkaz na mapu
Hrotovice, autobusové nádraží - směr Brno 5 / směr Dačice 1 - odkaz na mapu 
Dukovany, EDU - směr Brno 21 / směr Dačice 17 - odkaz na mapu 
Ivančice, náměstí - stanoviště 1 odkaz na mapu 
Brno, Nemocnice Bohunice - zastávka MHD - odkaz na mapu
Brno, Opuštěná - zastávka MHD zády k městskému úřadu, odkaz na mapu

Brno, ÚAN Zvonařka - TRN, ulice Trnitá.
Brno, Královo Pole, nádraží - stanoviště 5 odkaz na mapu  (pouze spoj č. 503) 

CENÍK - vybrané ceny jízdného 

Dačice - Brno, ÚAN Zvonařka

Studenti do 26, mládež 6 - 18, Senioři 65+

220 Kč

110 Kč 

Jemnice - Brno, Královo Pole

Studenti do 26, mládež 6 - 18, Senioři 65+

220 Kč

110  Kč 

Moravské Budějovice - Brno, Nemocnice Bohunice 

Studenti do 26, mládež 6 - 18, Senioři 65+

150 Kč

75 Kč

Dačice - Moravské Budějovice

Studenti do 26, mládež 6 - 18, Senioři 65+

80 Kč 

40 Kč 

Zavazadlo


20 Kč / ks

Moravské Budějovice - České Budějovice

Studenti do 26, mládež 6 - 18, Senioři 65+

230 Kč

115 Kč

Jemnice - Brno, ÚAN Zvonařka 

Studenti do 26, mládež 6 - 18, Senioři 65+

200 Kč

100 Kč

Moravské Budějovice - Brno, ÚAN Zvonařka

Studenti do 26, mládež 6 - 18, Senioři 65+

170 Kč

85 Kč 

Hrotovice - Brno, Nemocnice Bohunice

Studenti do 26, mládež 6 - 18, Senioři 65+

120 Kč

60 Kč

KOLO

Přepravu je nutné domluvit nejpozději 24 hodin před odjezdem. 

50 Kč / ks

Cena jízdenky v předprodeji a v eshopu www.unitedbuses.cz se může lišit a platí cena nabídnutá v okamžiku nákupu - vyhledání spoje.  

Cesta obnovy důležitého spojení regionů

Dačice - Moravské Budějovice - Jaroměřice nad Rokytnou - Brno

První autobus vyrazil z rodiště kostkového cukru do centra Moravy před 50 lety. Z Dačic, přes čajem provoněné Jemnice, kolem zámku Moravské Budějovice, po zámeckém nádvoří v Jaroměřicích nad Rokytnou, s výhledem na dechberoucí dílo člověka - jadernou elektrárnu Dukovany, se zastávkou "U nás v Ivančicích" - jak by poznamenal Vladimír Menšík (*9. října 1929 - 29. května 1988) rodák a nezapomenutelný komik a bavič - přes Rosice po staré brněnské k nemocnici v Bohunicích jste dojeli až ústřední autobusové nádraží v Brně. Autobusová linka se stala pro region jihozápadně od Brna důležitou tepnou.

Existence této přímé linky byla i připomínkou doby, kdy město Dačice bylo ještě součástí Moravy. Pod správu Jihočeského kraje se město dostalo roce 1960 - spolu se zaváděním okresů a nových hranic krajů. Linku provozoval podnik ČSAD n.p., po privatizaci v 90. letech 20. století pak jejich nástupnické společnosti. V posledních 5 letech pak na lince jezdil již jen jeden dopravce s nabídkou 3 - 4 párů spojů v pracovních dnech, jedním až dvěma v sobotu a v neděli. Část spojů bylo i dotováno krajem Vysočina. V polovině prosince oznámil dopravce z Třebíče, že s provozem této končí. Od 15. prosince 2019 tím přerušil jediné přímé spojení protínající region s více než 30 000 obyvateli. Občané si hlasitě stěžovali, starostové žádali pomoc od kraje, sepisovala se petice za obnovu linky i zařazení do linek financovaných z krajského rozpočtu. Nic autobusy v roce 2019 na tuto trasu nevrátilo. 

Leden 2020 a únor 2020

V první polovině ledna jsme oslovili starosty měst a obcí po trase zrušené linky s nabídkou obnovit zaniklou autobusovou linku. Zpráva se regionem rozšířila jako blesk, a to i díky aktivitě některých radních, kteří kontaktovali dotčené starosty osobně. Velkou iniciativu prokázal radní za Moravské Budějovice, pan Janderka jež naplánoval i první společné setkání v polovině února. A jak to vypadá? Panuje shoda - linka je potřeba, lidé si stěžují, zhoršila se dostupnost do Brna kam se dojíždí k lékaři, za prací i do školy. Autobus by měl jezdit alespoň jednou denně do Brna a jednou denně zpět. Zástupci obcí poptají i další dopravce z poptávkou na zajištění takové linky. Další schůzka je plánována na konec března.

Březen 2020

Společnost UNITED BUSES s.r.o. podává žádost o udělení licence k provozování komerční linky České Budějovice - Dačice - Moravské Budějovice - Brno s předpokládaným zahájením provozu v polovině června.

16. března zahajujeme provoz naší expresní a rychlíkové linky České Budějovice - Brno. O dva dny později zastavuje provoz na této lince konkurence a tak se až do poloviny června stanou naše spoje pro mnohé jediným přímým spojením "se světem".

Duben 2020

Klíče, peněženku, mobil, ....roušku jsem zapomněl. Na co jsme ale nezapomněli byla práce na obnovení linky do Brna. A stačit na to musel home office. Jako první oznamujeme obnovení autobusového spojení Dačice - Brno v květnu. Obě města spojí jeden pár spojů každý den. Jízda zabere 2h 10 minut, o 30 méně než původní trasa přes Moravské Budějovice.

Květen 2020

4. května výrazně posilujeme expresní a rychlíkové spoje z Budějc do Brna přes Telč. Život kolem nás se pomalu vrací k normálu. Obnovujeme jednání se zástupci obcí, zasíláme návrh jízdního řádu, propočet nákladů i předpokládaných tržeb a případné ztráty. A protože času bylo skutečně mnoho, představujeme i zamýšlenou podobu jízdního řádu.

Červen 2020

O krok blíže k obnovení provozu. Na začátku měsíce nám KÚ Jihočeského kraje udělil licenci k provozování komerční autobusové linky v rase Dačice - Moravské Budějovice - Brno. Nedaří se uspořádat společnou schůzku. Jednáme tak co se obnovy linky "na vlastní pěst".

Červenec 2020

Vyjedeme i bez dotací, na komerční riziko. Nevzdali jsme tím snahu domluvit se s obcemi na společném modelu financování této linky. Nejprve zkusíme udělat vše proto, aby se do našich autobusů vrátili cestující, kteří zklamaně přešli na jiné formy dopravy. Teprve poté, nebude-li to stačit budeme s obcemi a městy po trase hledat ten správný model spolufinancování. Startujeme 17. 8. 2020

Srpen 2020

Společnost TOURBUS, provozovatel brněnského centrálního nádraží a náš konkurent na trase z Budějc do Brna, nás vyhání z autobusového nádraží na Zvonařce. Start nové přímé linky tím ale neohrožuje. Zažádali jsme úřady o možnost jezdit tzv. ke Grandu a jednání společnosti provozující nádraží napadli u soudu. Zatím věříme, že správce nádraží dostane tzv. rozum a uvědomí si, že nemůže diktovat kdo na nádraží smí a kdo ne. Že vám to něco připomíná? Ano, podobná kauza se před lety stala například v Liberci, nebo v Plzni a vždy za ní stáli neochotné dopravní firmy jež vydíraly takto jak postižené dopravce, tak samotné cestující. A naštěstí vždy prohrály. Tedy, my jsme v klidu a brněnský provozovatel už by měl střádat peníze na pokuty. Co je ale důležitější, pro cestující veřejnost, je oficiální oznámení o termínu, kdy obnovená linka v této historické trase vyjede. První spoj v pondělí 17. 8. 2020. Těšíte se?

17. srpna 2020 4:55

Vyjeli jsme a důležité spojení regionů s Brnem je tak dnes oficiálně obnoveno. Trvalo to 8 měsíců od napsání do přistavení na první zastávku. Pár dní nám bude trvat, než si vše sedne na výbornou i v provozu. Věříme ale, že pro to budete mít v prvních dnech pochopení.

Říjen 2020

Na základě přání našich cestujících jsme k 1. 10. 2020 upravili jízdní řád této linky. Vedle částečné úpravy jízdních dob na všech spojích došlo k posunu času odjezdu v pracovních dnech z Brna tak, aby spoj vyhovoval širší skupině obyvatel. 

Leden 2021

Přidán jeden pár odpoledních spojů v pracovních dnech. Autobusy na obnovené lince tak jezdí nově až 3x denně v pracovních dnech a jedou denně v neděli. S místní samosprávou začínáme jednat o finančním příspěvku na provoz linky, který by kompenzoval ztráty způsobené dopady epidemie koronaviru. Uzavření všech typů škol a  celé řady služeb vedlo k výraznému propadu cestujících a bez pomoci samospráv reálně hrozí výrazné omezení, nebo v krajním případě i znovu zastavení obnoveného provozu linky. 

Duben 2021

Aby jediné přímé spojení s Brnem nezaniklo a nebylo výrazně omezeno pro výrazný pokles cestujících i tržeb v důsledku protiepidemických opatření, přispějí mikroregiony po trase linky finančně na vzniklou ztrátu. Celkem se tak mikroregiony podílí na snížení ztráty částkou 324 844 Kč ročně. Kraje se na provozu linky ani na zmírnění ztrát finančně nepodílí.

Říjen 2021

K 1. říjnu 2021 je trasa linky upravena. V rámci Brna spoje nově nebudou zastavovat na soukromém ÚAN Zvonařka, namísto toho spoje budou zastavovat v Brně na zastávkách v centru a končit budou u nádraží Brno, Královo Pole. Linka a spoje tak nově lépe navazují na linky MHD a IDS JMK, čímž lépe zapadá do celého konceptu veřejné dopravy na území Jihomoravského kraje, kterým projíždí. 

Květen 2022

V květnu 2022 je provoz linky po necelých dvou letech opět zastaven. Důvodem je konec platnosti licence na tuto trasu. Licence byla dopravci udělena pouze na dva roky, neboť v době jejího udělení probíhala výběrová řízení na dotované autobusy v Jihočeském kraji a na Vysočině. V nové licenci ovšem udělil kraj Vysočina dopravci podmínky neslučitelné s provozem a museli jsme se proti podmínkám odvolat. Licence nám byla udělena až v polovině prosince 2022, s omezujícími podmínkami, které defacto znemožňují využít nedotovaný spoj v rámci přepravy po Vysočině, ale co naplat. Mohli jsme se donekonečna proti podmínkám a jejich udělení odvolávat opakovaně, ale to by ta linka neměla šanci vyjet. Proces odvolání a přezkumu trvá poměrně dlouho a například na linku 320920 se podařilo dosáhnout smysluplných podmínek provozu až po roce dovolávání. S ohledem na problematiku spojenou s provozem autobusové dopravy a její vysokou nákladovost je zřejmé, že linka bude v provozu jen s velkými komplikacemi. Její start je plánován nejdříve od března 2023.

Březen 2023

Po nuceném více jak půlročním přerušení provozu obnovujeme k 3. 3. 2023 provoz na lince alespoň v rozsahu jednoho páru spojů v pátek a v neděli. 

MÉDIA